Digitale Fotografie Vakantie

Godox AD 600 Pro test

Stacks Image 3
Godox AD 600 Pro, de Jerommeke van de autonome flitsers
Power is altijd makkelijk. Kijk naar oude afleveringen van TopGear met Jeremy Clarkson en je zult zien dat die niets anders roept dan Powerrrrrrr!!!!

En hoewel het Neanderthaler gehalte hoog is zit er toch een grote kern van waarheid in. Wanneer je power hebt en ik heb het nu over flitsers worden veel zaken makkelijker. Buiten over de zon heen flitsen is met een "gewone" reportage flitser behoorlijk lastig. Het kan wel lukken mits je onderwerp niet te groot is. Is die wel groot dan kan het niet. Waarom? Omdat je power te kort komt. Dus veel draait toch om het hebben van powerrrrrrr……

Dan is het erg lekker om een flitser te hebben die het kan in de vorm van een Godox AD 600 Pro.
Stacks Image 13

Powerrrrrrrr……

Stacks Image 158
De AD 600 is goed voor, zijn naam geeft het al aan, 600 watt seconde aan flitslicht. Vergeleken met de AD 200 Pro alweer drie keer sterker. Waar 1x AD 200 Pro gelijk stond aan 3 reportage flitsers zou je dus kunnen doorrekenen dat de AD 600 zo sterk is als 9 reportage flitsers. Laat ik nu net maximaal 9 Cactus RF60X gehad hebben. Daar had ik een hele koffer voor nodig om dat te transporteren. Dat heb je voor de Godox AD 600 Pro echter ook. Weliswaar is de tas een stuk kleiner maar de het is echt geen kleine jongen.

De 600 weegt maar liefst 3 kilo. En is behoorlijk groot. Zie afbeelding hieronder. En je kunt ook zien hoe de AD 600 zich verhoudt qua formaat ten opzichte van de AD 200 en de Godox 860 II. Het plaatsen op een stevig statief is een absolute must. Het is toch een aardig bedrag wat je ervoor moet betalen en je wilt niet dat dit tegen de grond aanklopt.

Ik heb de Godox AD 600 Pro gekocht zoals je hiernaast ziet. Inclusief een tweede accu, tas, extra flitskop ( kom ik straks op terug) en uiteraard een accu lader. De tas zul je buiten in de praktijk vaak hard nodig hebben. Ook daar kom ik later op terug.

Deze flitser is compatibel met zowat alle merken: Nikon, Canon, Fuji, Sony, Olympus en Panasonic. Staat jouw merk er niet bij dan heb je gewoon dikke pech.

Ieder merk TTL wordt ondersteund met de juiste trigger van het door jouw bereikte merk.

Stacks Image 55
Hier zijn de verhoudingen tussen de drie Godox flitsers goed zichtbaar.

Waar gebruik je het voor?

Zoals ik al begon met schrijven is het over de zon heen flitsen een aardig populair ding aan het worden. Ik kan me de tijd nog herinneren dat bladen als Focus, Zoom en andere rijdschriften schreven, nog maar een jaar of 5 a 6 geleden, dat draadloos flitsen echt voor de losers was. Voor mensen die geen geld hadden om iets fatsoenlijks te kopen en graag als een stel zotte hobbyisten freewheelden met amateuristische apparatuur. Beetje klooien en aanmodderen. De heren redacteuren van dat soort bladen wisten totaal niet waar ze over schreven.

Het grappige namelijk is dat iedere zichzelf serieus flitsmerk tegenwoordig alleen nog maar flitser op de markt brengt met standaard aan boord TTL en HSS. Heb je dit niet dan tel je eigenlijk niet mee als flitser. TTL en nog meer HSS maken het leven aangenamer, makkelijker en allrounder. Door de HSS functie kun je met veel snellere sluitertijden werken dan vroeger ooit mogelijk was met slome en langzame studio flitsers. Een snellere sluitertijd betekent dat je meer met het omgevingslicht kunt spelen en manipuleren. De redacteuren van de fotobladen hadden dat destijds totaal niet door en nu is het mainstream. Erg grappig. Koop nooit een flitser zonder HSS, Zonder TTL kun je makkelijk, maar HSS is erg belangrijk en makkelijk.

Deze flitser de AD 600 Pro kun je zowel binnen als buiten gebruiken. Ook hierin zit een instel licht. Zowel buiten als binnen wanneer het donker is of begint te schemeren kun je gewoon lekker doorwerken. Je ziet tenminste nog wat. Het grappige en handige van HSS is ook dat je je studio als je er binnen mee flitst nooit meer hoeft te verduisteren. Dus niet meer de hele dag in het donker hoeft te werken. Ik werd daar vroeger af en toe redelijk obstinaat van. De hele dag in het donker werken is niet goed voor een mens.

Nu met flitsers met HSS maak je een belichting zoals je zou willen werken terwijl alle ramen, gordijnen, deuren openstaan en ook nog het licht brand in de studio. Bijvoorbeeld met een 1/250 e sec, 100 iso en F/11. Dan maak je een foto ( zonder te flitsen) en kijkt of je last hebt van het omgevingslicht. Zo niet dan betekent dat alles wat er zometeen bijkomt puur flitslicht is. En je dus de hele dag alles open kunt laten staan en lampen aan kunt laten staan. Je hoeft nooit meer in het donker te werken. Een truc voor binnen, maar wel een hele belangrijke. Een buiten is het eigenlijk hetzelfde maar dan andersom. Buiten is er vaak meer licht dan binnen. En dan ga je met je sluitertijd spelen om daglicht onder controle heb brengen. Over er zon heen flitsen is de nieuwe nationale fotografische hobby en doel, maar het is wel wat genuanceerder dan dat. Buiten met een zonnetje erbij zul je het nooit echt donker krijgen. Dat kan deze AD 600 Pro ook niet. Maar je komt wel een eind.
Stacks Image 114
Bij gebrek aan een model maar weer mijn motor gepakt. Die ook een stuk groter is dan het eerste de beste model. Groter betekent dus ook lastiger. Ik ben direct recht tegen de zon in gaan fotograferen om het zo lastig mogelijk te maken. Maar ook om beter te kunnen laten zien wat de mogelijkheden zijn. Het is zeker geen makkelijk onderwerp met al dat wit en zwart.

Het is van belang dat je de flitser niet al te ver wegzet. Dan verlies je flits vermogen. Hieronder zie je de opstelling en krijg je een beetje een idee over afstanden en proporties.
Stacks Image 118
Overdag flitsen is voor velen een doel op zich. Honderden zo niet duizenden filmpjes zijn er van te vinden op YouTube. Vaak met net even iets te schaars geklede meisjes soms van een bedenkelijk niveau. Deze manier van flitsen gaat vaker over effect bejag dan nooit foto's maken. Overdag een schaars geklede dame midden in de stad fotograferen lijkt wel het hoogst haalbare. Als je het zo aanpakt heb je veel vermogen nodig. Een als het wat donkerder wordt wat minder. Maar dan kan wel die hele grote softbox erop voor mooi zacht licht. Zo kun je een krachtige portable flitser ook gebruiken. De gewone man/vrouw fotograferen in een iets dagelijkser setting. Daar heb je ook power voor nodig als je het met mooi licht wilt doen.
Stacks Image 122
Hier mijn eigen familie poserend voor een opdracht van mij. Links en rechts is er geen enkele ruimte om een flitser op statief neer te zetten. Het loopt steil op en af. Er is een plekje. En daar moet dan de Godox AD 600 Pro komen te staan met softbox. Want het moet wel mooi zacht licht worden. Er is best nog wel redelijk wat daglicht, maar we staan wel in de schaduw. Dit zijn situaties waarin de AD 600 ik zou haast zeggen een must is. Geen plaats hebben, behoorlijk veel daglicht aanwezig. De flitser door ruimte gebrek niet op de ideale plek kunnen neerzetten en toch mooi zacht licht creëren. Dat zijn onder ander situaties dat je heel veel flits power nodig hebt. Want er moest ook nog met een Full frame een bepaalde hoeveelheid scherptediepte aanwezig zijn omdat de waterval een belangrijk deel van de foto is. Met een Full frame moet je hogere diafragma's gebruiken vergeten met een APS-C camera. Dus dan heb je nog meer flits power nodig. Anders kun je hogere diafragma niet gebruiken. Bij bovenstaande foto was het F/8. Meer zat er niet in.
Stacks Image 126
Power is alles. En dat heeft de Godox AD 600 genoeg van. Hierboven even een niet uitgewerkt voorbeeld van hoe ook te gebruiken. Zet de Godox midden in een bos, middenin je foto en schiet maar wat. Deze foto ga ik nog wel eens verder uitwerken. Maar je ziet hoever de AD600 komt. Denk eens anders en gebruik je flitsers ook eens op een andere manier. Maar nu weer terug naar de flitser zelf.

AD 600 Pro

Stacks Image 130
Het zijn de details die het hem doen. Kijk naar de bovenstaande flitsbuis. Dit zitten ingepakt in een omhulsel van glas. Je kunt dus nooit per ongeluk met je vingers de flitsbuis aanraken. Vet van een vinger brand in op de flitsbuis en die verkort de levens cylus aanzienlijk. Bij de Godox AD 600 is dit perfect geregeld. Dit is een flitser die erom vraagt om met veel verschillende licht verzorgers te werken. Hij is wel zwaar, maar toch heel goed binnen en buiten te hanteren en te verplaatsen.
Stacks Image 138
De bediening van de 600 is meer dan logisch en makkelijk. Net als bij de AD 200.

  • Maximale synchronisatie 1/8000 e sec.
  • Groep A,B,C,D,E
  • Werkt met Nikon, Canon, Sony, Olympus, Panasonic en Fuji
  • Led instel licht van 38 watt
  • Ongeveer 360 maximale flitsen op vol vermogen
  • 3 kilo zwaar
  • Standaard Bowens vatting
  • Werkt met Xpro, X2 en X1 triggers van Godox
3 kilo op een flits statief kun je heel erg zenuwachtig van worden. Dan nog een beetje wind erbij en een grote 90 cm parabolische softbox erop en het wordt een soort Russisch roulette als je met deze flitser buiten gaat staan. De softbox werkt als een soort parachute, die vangt veel wind, en 3 kilo boven op welk flits statief dan ook, het wordt er niet stabieler van. Zeg maar gewoon topzwaar. Dus wat heeft Godox uitgevonden? Een externe flitskop. De lamp/fliutsbuis die je hierboven al voorbij hebt zien komen haal je uit de AD 600. Die plaats je vervolgens op de losse flitskop zoals je hieronder ziet.
Stacks Image 142
Je ziet ook de kabel die zorgt voor de verbinding tussen de hoofd unit en de externe kop. Alles blijft werken. Dus gewoon met TTL en HSS. De flitskop plaats je hoog bovenop een statief en ineens heb je een werkende combinatie waarvoor je niet bang hoeft te zijn dat die zal vallen. De "dure" flitskop blijft lekker op de grond staan in de tas die bij de set hoorde. Kan niet vallen, is beschermd tegen regen en ga zo maar door. Geniaal. Het zijn van die dingen die het werken met Godox zo fijn maken. Er is over nagedacht. Iets wat Canon en Nikon bijvoorbeeld niet doen. Die zetten alleen maar jarenlang dezelfde flitsers op de markt voor te hoge prijzen.

Dit is een compleet flits systeem tezamen met alle andere flitsers uit de Pro lijn van Godox en het werkt ook nog met nagenoeg alle losse reportage flitsers van Godox. Het enige nadeel daarvan is dat de meeste maar drie groepen kennen. Maar dat komt wel met de test van de 860 II.
Stacks Image 163
Vier mensen met 1 flitser kunnen uitlichten word ik wel blij van. Het TTL systeem werkt als een tierelier. waarbij die wel de neiging heeft iets te licht te flitsen, maar dat is makkelijk aan te passen op je trigger.

Stacks Image 165
Hier zie je de AD 600 Pro terug in de winkelruit. Ik kon even geen andere foto vinden waar die goed opstond. Licht zat was er voor de vier dames. Je ziet ook nog een andere flitser terug in de wikkelruit, maar die was voor die bovenkant van het winkelpand. Die stond niet op de dames gericht.

Beoordeling:

Copy paste van de AD 200 pro had ik hier zo kunnen toepassen. De Godox AD600 Pro is een fantastische flitser. De werk en denkwijze is exact hetzelfde als met een gewoon klein flintertjes van pak hem beet 250 euro. Alleen is deze 10 x sterker en wat zwaarder. Dat het een onderdeel van een systeem is maakt het misschien nog wel mooier en beter. Graag zou ik wel zien dat Godox de bevestigingen standaard zou maken. Voor deze is het de Bowens mount. Komt goed uit want daar heb ik nog wel vijf softboxen van. Maar op een AD 400 en 300 heeft Godox andere mounts gemonteerd. Ik snap het wel, maar het zorgt er wel voor dat je wel met heel veel spullen moet gaan lopen sjouwen. En accessoires bij Godox zijn zowat voor niets, maar je moet het wel allemaal meenemen. Ik snap het, maar ik hoop dat daar nog een keer een oplossing voor komt.

Het mooiste is gewoon dat alles werkt met elkaar met de andere producten van Godox. En dat allemaal met slechts 1 trigger. En heb je nog een ander camera merk waarmee je het ook wilt gebruiken dan koop je gewoon een een trigger erbij.

Kracht, kleurstabiliteit (heb ik nog niets over geschreven), hele snelle herlaad tijden van minder dan een seconde. Het zijn allemaal pluspunten. Ja hij is zwaar. Dat is waar en kan niet anders met zoveel vermogen.

Deze flitser is echter niet voor iedereen. Je moet wel redelijk gek zijn op flitsen en de behoefte hebben aan dergelijke flitser om deze aan te schaffen. Het is toch wat specialistischer. Aan de andere kant ook niet. Tasje mee, los kop erop, op het statief plaatsen en de hoofd unit in de tas op de grond plaatsen en je kunt driekwart van de wereld flitsen. Het is een tas sjouwen met een los flits statief naast je foto camera tas die je toch al als rugzak achter op je rug hebt hangen. Het is heel overzichtelijk. Als je nog een keer naar de foto van het bos kijkt waar de combinatie middenin het beeld staat. Het was misschien een halve minuut werk om alles werkende te maken en de eerste foto te schieten.

Wat kost het?

  • Ad 600 Pro (kaal) 899 euro
  • Losse extra accu 179 euro
  • Trigger van 69 tot 89 euro
  • Flitskop met verlengkabel 89 euro

Ja het zijn hogere prijzen dan waar je een losse reportage flitser voor koopt. 899 euro of 454 euro voor een Nikon SB 5000 flitser? Die slechts richt getal 34 heeft. De laatste neem je makkelijker mee dat is waar. Maar het geeft wel een beetje de verhoudingen weer. En dat de prijs die Godox ervoor vraagt eigenlijk peanuts is ondanks dat je er misschien voor moet sparen. En het is gelijk ook je studio flitser. Voor hetzelfde geld. Met de 38 watt sterke LED instel licht kun je prima in een studio werken.

Verwar deze flitser niet met de 600 Pro ADB of 600 ADM, Dat zijn hele andere en ouder flitsers. Gewoon niet naar kijken.
Resumé:

Creme de la crème op flits gebied, krachtig, flexibel, simpel en zeer nauwkeurig mee te werken. Voor eigenlijk een belachelijk lage prijs.
Prijs:
Vermogen:
Kwaliteit licht:
Bouwkwaliteit:
Prijs kwaliteit verhouding:
8.5
9.0
9.5
9.0
9.0
Beoordeling: 9.0